<


 
 

Visjon | Om oss | Kontakt oss | Spørsmål | Forum | Linker     

     

 
Artikler : Petite Sist oppdatert: 25/01 2011 - 05:35:40


Bagatellenes dybde
29/12 2008 - 04:39:47   av MLA

Tips en venn
 Utskrift

Skal hendene vaskes før en fyller vinen i begeret, eller skal hendene vaskes rett før en løfter vinbegeret til velsignelse? Skal vinen drikkes før brødet velsignes, eller skal både vinen og brødet velsignes før en begynner måltidet?

Dette var spørsmål som ble drøftet under Talmud-undervisningen vi fikk delta på da vi besøkte våre jødiske venner i Jerusalem. Talmud, som nå er nedskrevet, er jødenes muntlige tolkningstradisjon av Toraen; Det Gamle Testamentet.

En amerikansk rabbiner hadde bibelundervisning for russiske innvandrerne i Israel som ville å finne tilbake til sin jødiske identitet. De hadde vært indoktrinert av kommunisme og måtte lære seg en helt ny kultur da de kom hjem til fedrelandet. En stor prosent av de russiske jødene har praktisk talt ingen kunnskap om jødisk tro og identitet.

For oss nordiske kristne som ikke kjenner tolkningstradisjonen i Talmud, og har store mangler i vår kunnskap om de gamletestamentlige tekstene, forekom i første omgang de talmudske overveiingene som rent flisespikkeri om bagateller.
Men da vi fikk hengt resonnementene på noen kjente knagger i Det gamle testamentet, begynte vi å fatte poenget.
Vi ble helt fasinert av både flisespikkeri og bagateller, og alt det de kunne fortelle om helheten.

Det var en interessant opplevelse. For vi var ikke helt ukjent med denne måten å tilnærme seg bibeltekster på. Vi har mange ganger i oppveksten lyttet til de gamle kristne da de ransaket Guds Ord. Det hendte de drøfte noen få vers fra Bibelen i timevis. Vi forstod kanskje ikke så mye av det, men det var godt å være der.

Denne form for tilnærming til bibeltekstene kan ofte åpenbare en dybde i teksten som vi neppe hadde sett om drøftingen ikke hadde vært så grundig.
Vi hadde lært å sette pris på tradisjonen. Det å komme sammen og resonnere på Guds Ord, som «de gamle» sa. Der ikke så mye fasiten, men selve drøftingen var poenget, slik at forståelsen av Ordet kunne vokse fram i den enkeltes hjerte.

Når en bruker mye tid på å tolke og grunne på en tilsynelatende bagatell, gjør en selve tiden til noe uvesentlig. Tiden går som kjent fremover, ikke i dybden.

For moderne, stressede mennesker, som stadig skal komme videre raskest mulig, blir en slik tradisjon et antiklimaks.
Alt skal gå så fort i dag. Vi suser igjennom livets store linjer og har ikke tid for bagateller.

Kanskje det er nettopp bagatellenes dybde vår tid trenger?

MLA



© Copyright 2008 - Sartora

Toppen av siden

Annonser
Din annonser her?
Kontakt oss

Petite
Bagatellenes dybde