<


 
 

Visjon | Om oss | Kontakt oss | Spørsmål | Forum | Linker     

     

 
ISRAEL : Jerusalem Sist oppdatert: 25/01 2011 - 05:35:40


Drømmen om Jerusalem
25/01 2000 - 12:14:46   av Fra en tale av pastor Malcolm Hedding (IKAJs sommerstevne 2006)

Tips en venn
 Utskrift
I Salme 137 sier salmisten: «Hvis jeg glemmer Jerusalem, må jeg glemme bruken av min høyre hånd».

 

Jerusalem lå spesielt på hjerte til salmisten David, som var konge over Israel, og som gjorde Jerusalem til Israels hovedstad.

Jerusalem er en herlig by. Den er som en mystisk skinnende og funklende juvel. Det er ingen annen by på jordens overflate som er lik Jerusalem. Jerusalem er unik, fordi det er Guds by. Herrens navn har bolig der.

 

Her vil peke på noen få ting om Jerusalem.

 

1.      For det første så er det en drøm

 

I salme 48:1-3 så finner vi at forfatteren skriver følgende: «Stor er Herren! Høyt er han lovprist i vår Guds stad, på hans hellige berg. Fagert reiser det seg, en glede for all jorden er Sions berg – det ytterste Norden, den store konges stad».

Og i vers 12-14: «Sions berg gleder seg, Judas døtre fryder seg på grunn av dine dommer. Gå omkring Sion, vandre rundt om det, tell alle tårnene! Gi akt på festningsvollene og vandre gjennom dets borger, så dere kan fortelle om det til den kommende slekt».

 

Byen Jerusalem er som en drøm, fordi den inneholder lengselen etter fred og rettferdighet i verden.

Den er også unik på grunn av at tårnene og murene rundt Jerusalem minner oss om Gud. Det er noe spesielt ved det. Det er ingen annen by på jorden lik det.

Om du reiser til Jerusalem kan du gå til gamlebyen og se på de gamle tårnene der, og de gamle murene, så er det noe der som handler om Gud. Det kan ikke forklares. Det kan heller ikke forstås. Det kan heller ikke puttes inn i teologiske termer. Men salmisten følte det da han vandret rundt i Jerusalem. Og her er det kong David som taler. Han følte at Gud var i selve murene og tårnene i byen. Og han sier til de som leser salmenen hans, gå rundt Sion, gå rundt byen og tell tårnene, og så vil du se Gud. Han vil stråle ut fra stenene, og på en måte være til stede i veggene. Og du vil føle trykket av hans nærver i ditt liv.

Bibelen sier at Jerusalem er Guds hvilested for alltid. Vi vet hva ordet for alltid betyr. Det betyr for all tid.

 

Og Bibelens Gud har lagt sitt nærvær der.

Jerusalem påminner oss, kjære venner, om en dag da menneskene ikke skal lære krig mer. Vi vil heller stige opp til dens høyder og gå til hennes tårn, og hvile på hennes murer for å tilbe Israels Gud.

Dette kjære venner, er en drøm.

Men det er ikke en drøm med usikkerhet. Det er helt ut sikkert. Det kommer til å skje. Og derfor, selv i lyset av konflikten som raser i Midtøsten, så vet vi at Israel har en herlig fremtid. Og Guds fiender vil ikke ødelegge henne, vil ikke vaske henne ut fra jordens overflate, fordi Israels Gud vil forsvare henne, og Jerusalem vil bli byen for verdens fred.

 

Mennesker kan kanskje betvile dette. Politikere vil le av det. Men de tar feil. Jerusalem er en herlig drøm. Det er en sikker drøm. Og Gud legger det i hjertene til de som elsker henne.

 

2.      For det andre så er Jerusalem en bro

 

I Salme 132 leser vi også noen ord om denne herlige byen. I vers 13-14: «For Herren har utkåret Sion, han ville ha det til bolig: Dette er mitt hvilested for all tid. Her vil jeg bo, fordi jeg har lyst til det».

 

Gud har valgt Sion. Sion omfatter kropp, hjerte og sjel til det jødiske folk. Jerusalem inneholder selve lengselen for det jødiske folk, til Sion og til landet. På en måte kan det ikke være noe Israel uten Jerusalem. På samme måte som at det kan ikke være noe legeme uten et hjerte.

Jerusalem er det jødiske folks hjerte. Det innholder hvem de er. Det innholder hva de er. Det forteller oss deres rolle i historien.

Jerusalem er dette bemerkelsesverdige sted der himmelen møter jorden. Det er som en bro. Det er som en stjerneport, som tar oss fra det naturlige til det overnaturlige. Det er ikke noe sted på jorden likt dette. Ikke Rom, ikke New York, selv ikke Durban, der jeg kommer fra.

Ikke noe er som Jerusalem. Det er denne bemerkelsesverdige broen. Dette stedet der Gud kan møte mennesket.

Så på dette stedet og fra dette stedet, så har store profeter og vismenn talt Guds ord. Det er fra dette stedet salmisten selv sier at skjønnhetens perfeksjon har skint utover verden. Denne perfeksjonen av skjønnhet, – det er ikke en fin farge, eller en hyggelig følelse, eller en varm følelse, det kan omfatte disse ting, men denne perfeksjon av skjønnhet er Guds herlighet.

Gud har latt sin karakter stråle ut fra Jerusalem, for det er her Han åpenbarte seg selv.

Det er her på dette sted at Gud skinte inn i en verden av sorg, en verden av smerte, en verden av lidelse, en verden av ondskap. Det er fra Jerusalem at Gud har brudt gjennom mørke og brakt åpenbaringen av hans lys til verden.

Det er i Jerusalem at Herren Jesus, Messias, døde. Og åpnet døren for oss til å komme til himmelen. Og åpnet døren for oss til å bli gjenforenet med Gud. Og åpnet døren for millioner fra hele verden til å elske Israels Gud. Til å elske denne boken. Og elske nasjonen Israel.

Det er bemerkelsesverdig. At fra denne byen, Jerusalem, har det vært en utstråling av skjønnhet, en åpenbaring som har berørt hjertene og tankene til millioner mennesker.

 

Hvilken annen by har en slik betydning?

År etter år under Løvhyttefesten kommer kristne fra over 100 land til Jerusalem. I fjor kom det 6000. Og nesten 800 av dem kom fra et område av verden som hører til Amazonas-jungelen.

Hvordan skjedde dette?

I Brasil i Sør-Amerika, ved utkanten av Amazonas-jungelen, ble menneskers hjerter erobret av Jerusalem.

Å, Jerusalem, hvilken herlig by. Og nå fra de fire verdens hjørner så kommer denne armeen av Guds folk. Som mobiliserer for Sion.

Onskapens makter søker å ødelegge Sion, men Gud har en hemmelig arme over hele verden. I hver nasjon, på hvert kontinent, og selv her i Skandinavia. De elsker Jerusalem.

Det er bro. En bemerkelseverdig bro. Hvor våre hjerter og liv blir omformet ved Guds makt.

 

3.      For det tredje er det en slagmark

 

Jerusalems mål og det jødiske folk, har alltid vært omstridt. Det er noe med ondskapens makt, og onde folk som hater Jerusalem og det jødiske folk.

I Salme 2 snakker salmisten om det. Nasjonene raser, sier han, når det jødiske folk kommer tilbake til Jerusalem så holder de det ikke ut. Og de går inn i raseri.

Men Bibelen sier at Israels Gud han ser på dem og han ler av dem.

Det er ikke jeg som sier dette. Bibelen sier det.

 

Og Bibelens Gud ser på dem, de er alle som en dråpe i en bøtte, dere kan være sinte, dere kan gjøre som dere vil, men jeg vil være konge og sette mitt kongerike i Jerusalem.

Du vil aldri fjerne det jødiske folk. For du må fjerne meg fra min trone, før du kan fjerne dem.

Så vi kan feire. Selv om vi ser kampen, så vet vi at krigen er vunnet.

Salme 2 lyder: «Hvorfor larmer hedningene? Og hvorfor grunner folkene på det som fåfengt er? Jordens konger reiser seg, og fyrster rådslår sammen mot Herren og mot hans salvede. La oss sprenge deres bånd og kaste deres rep av oss! Han som troner i himmelen ler. Herren spotter dem: Det er jo jeg som har innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg. Jeg vil kunngjøre det som er fastsatt. Herren sa til meg: Du er min Sønn, jeg har født deg i dag!

Begjær av meg, så vil jeg gi deg hedningene til arv og eie. Du skal knuse dem med jernstav, som en pottemakers leirkar skal du slå dem i stykker. Og nå dere konger! Gå viselig fram! La dere advare, dere herskere på jorden! Tjen Herren med frykt, og juble med beven! Kyss Sønnen, for at han ikke skal bli vred og der gå til grunne på veien! For snart kunne hans vrede bli opptent. Salige er alle som tar sin tilflukt til ham».

 

Kjære venner, det ser nesten ut som en motsetning, som et paradoks. Vi kommer sammen for å feire aliyah, tusener av jøders tilbakekomst til Israel. Det ser litt snålt ut. I det naturlige. For du ser på Israel, og du tenker med deg selv, hvorfor vil folk reise hjem dit? Vær ærlig. Har det ikke streifet deg?

Israel har en herlig fremtid. Og Gud bringer sitt folk hjem. Og han har puttet en due som lengter hjem inni dem, som har en lengsel etter Sion.

Når de får disse startpakkene. Noe rører seg i hjertene deres, det sier dra hjem til Jerusalem. Dra opp til Sion! Selv om det er en slagmark. For Gud er Israels beskytter.

Vi synger i hymnen at han verken slumrer eller sover, mens han vokter over Israel.

Vi har så mange av Guds løfter som vi kan stå på. Derfor vet vi at selv om det er en slagmark, har det denne herlige fremtiden. Sannheten er at det jødiske folk påminner verden om Gud. Og en verden som i økende grad hater Gud, vil i økende grad også hate det jødiske folk. Men Gud er deres tilflukt. Og deres styrke.

 

Og dette er roten til antisemittisme, ikke det hele bildet, for det er en stor ting. Men dette hatet mot jødene rundt om i verden, og denne fordommen i media som du ser hver kveld mot jøden, og mot nasjonen Israel. Det er fordi dette folket minner verden på Gud. Den eneste sanne Gud. Og djevelen hater dem. For han kan ikke angripe Gud, så han vil gjøre forsøk på å angripe dem.

Ja, Jerusalem er en slagmark. Gjennom over tusener av år i historien, har den opplevd mer enn 84 erobringer og kriger. Den skulle ikke ha vært der. Og allikevel, i dag er det denne vakreste byen på jordens overflate. Det er ikke noe likt Jerusalem.

 

4.      For det fjerde så vil det være en lovprisning på jorden

 

I Salme 122:6 er vi kalt til å be for Jerusalems fred, dere kjenner skriftsteder veldig godt, «Be om fred for Jerusalem, la det gå dem vel som elsker deg».

I Esaias 62:6-7: Så er vi kalt til å være vektere på Jerusalem murer. Holde opp Gud ord, inntil han gjør Jerusalem til en lovprisning på jorden.

Jerusalem vil bli en lovprisning på jorden. Ingenting kan stoppe det. Ikke Ahmadinejad. ikke Hizballah, ikke Hamas, ikke EU, ikke verdenssamfunnet. Ingen kan stoppe det at Jerusalem vil bli en lovprisning på jorden.

Og Gud har kalt oss til å være del av denne seieren. I sin visdom har faktisk Gud plassert den herlige skjebnen til Jerusalem i hjertene til de som elsker henne.

 

Og den mest bemerkelsesverdige ting med hensyn til bønn, er at bønn er det arbeid som bringer himmelens hensikter til en virkelighet på jorden.

Gud tvinger ikke noen til å be for Jerusalem, for den som ber for henne må elske henne. De som ber for henne må glede seg over henne. De som ber for henne, må lengte etter henne. Og han inviterer dem som elsker henne og lengter etter henne, inn i sin hensikt.

 

På en eller annen måte vil han ikke oppfylle sin hensikt, unntatt gjennom bønn. Det er et mysterium. Det er slik Bibelen lærer oss. Ingenting vil forrykke Guds hensikt. Men han vil oppfylle den hensikten gjennom svake mennesker som oss. Det er forunderlig. Og derfor kaller han oss inn i bønn for Jerusalem. For hennes frelse. For hennes forløsning.

Guds fred som Bibelen taler om, er ikke bare en politisk fred, eller en sosial fred, det er en forløst fred.

For Sions skyld vil jeg ikke tie stille. Det blir realitet i en tilstand av bønn. Før hennes frelse går frem. Som en fakkel som brenner.

Hvis det noengang er en tid for at Gud kaller sitt folk, hans kristne kirke over hele verden til å be for Jerusalem, og dermed for Israel, så er det nå.

 

Og hvis han ikke finner meg, og hvis han ikke finner deg, så vil han finne noen andre. Men jeg vet at det er i deres hjerter, fordi det er i mitt hjerte, en lengsel til Jerusalem. En pasjon for Jerusalem. Og en kjærlighet til Jerusalem.

Gud kaller oss til å be. For hun vil bli en lovsprisning på jorden.



© Copyright 2000 - Sartora

Toppen av siden

Annonser
Din annonser her?
Kontakt oss

Jerusalem
Drømmen om Jerusalem